Austin A90 Atlantic
är en personbil, tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin mellan 1948 och 1952.
Som en del i den brittiska bilindustrins ”exportera eller dö”-strategi efter andra världskriget tog Austin fram A90 Atlantic, riktad direkt mot USA-marknaden.
Chassit hämtades från A70 Hampshire, men motorn förstorades för att bättre passa de tilltänkta kundernas krav på prestanda.
Den öppna karossen, som var avsedd att passa amerikanska kunders smak, gav upphov till många kommentarer. Ytterst få av dessa var positiva. Ett år efter introduktionen kompletterades programmet med en täckt version.
Försäljningen av A90 Atlantic blev ett rejält fiasko. Amerikanska kunder förknippade brittiska bilar med små sportbilar, som MG TC och var inte intresserade av Austins försök att sälja på dem små konstiga personbilar.
Men situationen räddades till viss del genom att A90:n donerade mycket av mekaniken, som motor och framvagnsupphängningen till Austin-Healey 100, en bil som sålde mycket bra på USA-marknaden.
Källor:
The Cars of BMC, av Graham Robson, 1987. ISBN 1-988970-41-5
ADO38 (1961-71)
Hösten 1961 introducerades den förbättrade ADO38. Den hade en större 1600cc motor, modifierad hjulupphängning med längre hjulbas och mindre fenor på bakskärmarna.
På modellprogrammet stod nu:
Sedan Leyland Motors tagit över 1968 började Farina-modellerna fasas ut. Magnette lades ned i april 1968, Austin och Riley försvann under 1969, medan Morris- och Wolseley-versionerna fanns kvar tills produktionen av Morris Marina startade våren 1971.
ADO46
(Diesel 1961-71)
Från hösten 1961 såldes bilen även med dieselmotor. Efterfrågan bland privatpersoner på hemmamarknaden var liten, men den blev populär som taxi.
Med dieselmotorn såldes:
ADO9
var försedd med BMC:s B-motor, som varit i produktion sedan Austin A40 Dorset presenterades 1947. 1961 förstorades den till 1600cc. Samtidigt infördes automatlåda som extrautrustning.
Dieselmotorn var en konvertering av den vanliga B-motorn i 1500cc version.
Modell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
1500 4-cyl radmotor ohv 1489 cm³ 52 hk Enkel SU förgasare
1500 TC 4-cyl radmotor ohv 1489 cm³ 64 hk Dubbla SU förgasare
1600 4-cyl radmotor ohv 1622 cm³ 61 hk Enkel SU förgasare
1600 TC 4-cyl radmotor ohv 1622 cm³ 68 hk Dubbla SU förgasare
Diesel 4-cyl radmotor ohv 1489 cm³ 40 hk Dieselmotor
Grundinformation
Märke BMC
Tillverkning 1958-1971
Även kallad Austin A55 & A60
Morris Oxford
MG Magnette
Wolseley 15/60 & 16/60
Riley 4/68 & 4/72
Designer Pininfarina
Konstruktion
Klass Mellanbilsklass
Karosseri 4-d sedan
5-d kombil
Drivlina
Motor 4-cyl radmotor
Drivning Bakhjulsdrift
Växellåda 4-vxl manuell
3-stegs automat
Dimensioner
Hjulbas 252 cm (ADO9)
255 cm (ADO38)
Längd 452 cm
Bredd 161 cm
Höjd 152 cm
Vikt 850 kg
Kronologi
Efterträdare Morris Marina
Tillverkning
Modell Antal
Austin Ca 575 000
Morris Ca 296 000
Wolseley Ca 87 700
MG Ca 31 000
Riley Ca 25 000
Externa länkar
världsomspännande klubb för BMC:s Farina-vagnar.
Källor The Cars of BMC, av Graham Robson, 1987. ISBN 1-988970-41-5