MORRIS SIX MS

MORRIS SIX MS


Morris Six MS var medlem av samma familj som Oxford MO och Minor, och använde huvudsakligen samma kaross som Wolseley 4/50 och 6/80 vilket hjälpte standardiseringen. MS hade längre motorhuv, annorlunda framdörrar och viss annan utrustning än MO: n, men båda bilarna hade samma karossutseende inifrån och ut från vindrutan och bakåt. Båda byggdes av Nuffield Group i Cowley, och det är känt att MS producerades för att Lord Nuffield (William Morris) ville ha en sexcylindrig bil för att förena med Morris Minor och Oxford till bilutställningen på Earls Court i oktober 1948, och därför tog man fram Morris MS.

Endast två MS byggdes faktiskt sent 1948, och produktionen startade inte på allvar förrän första kvartalet 1949. Tidiga karosserifärger på MS var Maroon, Romain Green, Svart och Platinum Grey. Dessa färger användes även till MO:n och Minorn.

MORRIS SIX MS

En tidig förändring i chassiet var att ersätta Armstrong dämpararmar med teleskopstötdämpare (gjordes även på MO:n). Det upptäcktes också att tidiga bilar hade en svaghet i bottenplattan, och man svetsade dit plattor till rambalkarna för att förstärka dem.

Dessa tidiga bilar återkallades tidigt för att modifieras med dessa förstärkningar

Tidiga interiörer hade beiga lädersäten med röd eller brun piping, som senare ersattes av brunt, rött eller grönt läder, men med slätare yta. Ett annat tidigt attribut var bakluckan med inpressningen för nummerskylten, som delades med MO:n. Även D-lighten och de runda bakljusen sågs med denna lucka, och ersattes senare av den Lucastyp som senare sågs på alla Morris och Wolseley.

Under 1949 blev många bilar exporterade, och huvudparten gick till Australien. Dock blev några exportordrar annullerade, och de beställda bilarna sågs istället hos brittiska bilhandlare till samma pris som en MO!

Ett problem som tillverkare i England stod inför i slutet av 40- och början av 50-talet, i likhet med övriga Europa, var bristen på kvalitativ metall, och material med lägre kvalitet tvingades användas tills tillgången förbättrades.

Några förändringar gjordes under MS livstid fram till tidigt 1954. Motorn var en 2200 cc sexcylindrig radmotor med överliggande kamaxel som var utvecklad från en flygplansmotor och delades med Wolseley 6/80 som dock hade två förgasare istället för MS enda. Precis som Wolseleyn hade MS en förmåga att bränna avgasventiler, helt enkelt för att de inte kunde rotera i ventilsätena. Senare motorer utrustades med en modifierad ventildesign och reviderade vattenkanaler till cylindertoppen, men inte ens dessa åtgärder botade problemen.

Morris Six MS förändrades väldigt lite under sin produktionstid från oktober 1948 till mars 1954, då tillverkningen upphörde efter en total produktion av 12186 bilar.

Morris Six MS 1950.

Alla tidiga Morris hade dekorrand på hjulen.

Morris Six MS hade samma bakparti som Morris Oxford MO, Wolseley 4/50 och Wolseley 6/80.